Energia

Published on July 9th, 2017 | by Jacek Fior

0

Cleantech Revolution – Berlin i Wrocław zdobyte (cz. 1)

July 9th, 2017 by  

Za nami trzy dni inspirujących rozmów, zażartych kłótni i twórczej wymiany myśli w świecie Cleantech. Trudno opisać wszystkie nietuzinkowe prezentacje i komentarze, ale wspierając się zdjęciami postaram się oddać ducha tych wyjątkowych spotkań. Dwa miasta, odmienne kultury, inny poziom gospodarczy i w obu podobny przekaz prezentacji i dyskusji – rewolucja nadchodzi (to o transporcie) i jeśli się nie opamiętamy, to świat, jaki znamy może nie wrócić (to o ociepleniu klimatu).

Moje notatki z Berlina:

Zachary Shahan

Tradycyjnie podkreślił rolę właściwego przekazu w pisaniu/mówieniu o rewolucji energetycznej i komunikacyjnej – z humorem, ciekawie, bez nadęcia. Wydaje się proste i oczywiste. Zach wie co mówi, w końcu zajmuje się tym od dekady na największym portalu poświęconym czystej energii cleantechnica.com. Wyjątkowo powstrzymał się od żartów z Donalda Trumpa, no prawie:-)

Jacek Fior

W muzycznej podróży po świecie samochodów elektrycznych i autonomicznych wieściłem rychły upadek części z dużych koncernów motoryzacyjnych. Świat bez Opla czy Toyoty? Trudno to sobie wyobrazić, ale…

Roger Atkins

Również o roli komunikacji w promowaniu czystych rozwiązań. Roger głęboko wierzy w siłę pieniądza (nie on jeden:-). To właśnie rachunek finansowy zdecyduje, że nowe technologie będą wypierały stare (w tym śmierdzące diesle)

Artur Sychov

Genialny pomysł, który ułatwi rozwój sieci ładowania – ładowarka podsufitowa połączona z lampą i… projektorem, WiFi, Bluetooth itd. Absolutny odjazd. Do tego doskonała rada dla startupów – tak, będą się z Ciebie śmiać, szczególnie eksperci. To normalne, dopóki sił i finansów wystarczy, nie poddawać się. Powodzenia easycharge.me

Afeez Alade-Kolawole

Ten człowiek ma energię! Skala działań w promocji elektromobilności od Wielkiej Brytanii po Afrykę robi ogromne wrażenie. Mnie najbardziej zaciekawiła platforma  łącząca “dobrych” dealerów samochodów elektrycznych z klientami. Niebywałe, że zespół Afeez’a chodzi po salonach i wyławia dealerów, którzy rzeczywiście potrafią sprzedawać elektryki i dopiero wtedy włącza ich do programu. Rewelacja.

Ross Douglas

Nie można patrzeć na zachodzące w transporcie zmiany wyrywkowo – spalinowe na elektryczne, elektryczne na autonomiczne, to tylko kawałki układanki. Prawdziwa rewolucja dotyczy TaaS (Transport as a Service) i spojrzenia na potrzeby transportowe użytkowników w sposób globalny. Czy uda się zbudować pierwszy Mobility Hub wokół paryskiego Gare de l’Est? Na pewno. Aha, warto pamiętać, zmianę wyznaczą prezydenci miast nie państw.

Koen Schroder

Po raz kolejny powtórzone bez wątpliwości, że rewolucja elektryczna nadchodzi. Czy można jej pomóc odpowiednimi przepisami, dotacjami i zachętami? Koen twierdzi, że tak, ale jak już wcześniej pisaliśmy nie ma jednego scenariusza, który zadziała w każdym państwie. Najważniejsza lekcja jest taka – najgorsze jest to prawo, które nigdy nie powstało. Warto popełnić błąd i odpowiednio reagować, niż nie robić nic. Ponownie dowiedzieliśmy się, że olbrzymią rolę mają do odegrania samorządy lokalne.

Nazar Shymone-Davyda

Jak to się stało, że Ukraina jest jednym ze światowych liderów wprowadzania na rynek samochodów elektrycznych? Nie bez znaczenia jest potrzeba uniezależnienia się od ropy, to uwarunkowania geopolityczne. Z drugiej strony jest silna oddolna inicjatywa rozwoju sieci ładowania. I nie mówimy tutaj tylko o szybkich ładowarkach, jakie chcielibyśmy widzieć na trasach. Nazar stoi za sukcesem Go To-U, sieci małych ładowarek oferujących darmowe ładowania w restauracjach, kinach, hotelach itd. Pamiętając, że posiadacze elektryków najczęściej ładują je w domu, element psychologiczny istnienia dobrej infrastruktury jest często decydujący.

Ciąg dalszy nastąpi.

Comments

comments


About the Author

Na co dzień pracuje w Quest pomagając narodom się porozumieć:-) Kiedy nie pracuje, pomaga innym zrozumieć dlaczego energia odnawialna jest przyszłością i jaką frajdą jest prowadzenie samochodu elektrycznego. Samozwańczy redaktor portalu cleantechnica.pl



Leave a Reply

Back to Top ↑