Samochody Elektryczne

Published on May 6th, 2017 | by Jacek Fior

0

Co mówią użytkownicy samochodów elektrycznych?

May 6th, 2017 by  

Odkąd temat elektromobilności stał się w Polsce modny, a to mniej więcej okres 12 -15 miesięcy, miałem przyjemność uczestniczyć w wielu konferencjach, dyskusjach panelowych i spotkaniach biznesowych, które w całości lub w części poświęcone były rewolucji w transporcie. Nie ma co ukrywać, że miło było wyjść z ukrycia i wreszcie mówić o zaletach pojazdów elektrycznych w szerszym gronie (mimo tej zmiany część przyjaciół cleantechnica.pl nadal nazywa pasjonatów elektryków “półświatkiem”). Po pierwszym zachłyśnięciu się tą radosną zmianą zdaliśmy sobie wspólnie sprawę z bardzo ważnej przeszkody w rozmowach o elektromobilności – większość, a jeszcze precyzyjniej, wszyscy poza nielicznymi wyjątkami, którzy wypowiadają się o pojazdach elektrycznych nie mają żadnego lub prawie żadnego, doświadczenia z jazdą elektrykiem.

Warto to zmieniać i krokiem w tą stronę jest raport cleantechnica.com, który powstawał przez wiele miesięcy pod okiem Zach’a Shahan, redaktora naczelnego portalu. Jest to jedno z najszerszych na świecie badań użytkowników pojazdów elektrycznych, w którym odpowiedzi na pytania ankietowe udzieliło ponad 2000 kierowców pochodzących z prawie wszystkich stanów USA, 9 prowincji Kanady i 26 krajów europejskich. Robi wrażenie:-) Autorzy raportu analizują szczegółowo wszystkie odpowiedzi podkreślając wyniki, które są szczególnie pożyteczne w zrozumieniu, wspieraniu i rozwoju społeczności użytkowników pojazdów elektrycznych.

Kluczowym elementem raportu wydaje się podzielenie ankietowanych na trzy odrębne grupy samochodów elektrycznych (kierowcy Tesli, kierowcy pojazdów elektrycznych innych niż Tesla oraz kierowych aut hybrydowych z opcją ładowania) oraz na dwa kontynenty (Ameryka Północna versus Europa). Dzięki takiemu podziałowi udało się dostrzec wyraźne różnice w wielu badanych obszarach – o ile takie podejście wydaje się rozsądne, biorąc pod uwagę olbrzymie różnice w użytkowaniu poszczególnych grup pojazdów oraz w warunkach ich użytkowania po obu stronach oceanu, to wielu z naszych spostrzeżeń nie napotkaliśmy wcześniej w innych źródłach.

Znaczne zróżnicowanie w obrębie tych paru grup pojazdów dotyczące zasięgu, wydajności, opcji ładowania i ceny w dużym stopniu tłumaczy zauważone przez nas różnice w wielu odpowiedziach. Jeśli chodzi o uwarunkowania regionalne, to oba światy dzieli wszystko – od dominującego układu urbanistycznego, przez średni pokonywany miesięcznie dystans, infrastrukturę ładowania aż po kulturę, co również znajduje odzwierciedlenie w odmiennych potrzebach użytkowników pojazdów elektrycznych, innym odbiorze takich pojazdów oraz w ich różnym codziennym użytkowaniu.

Raport przedstawia wyniki bardziej szczegółowo skupiając się również na istotnych niuansach i kontekście odpowiedzi. Poniżej przedstawiamy kilka wybranych, i – naszym zdaniem – ważnych, odpowiedzi:

◊ Najwyższy odsetek tzw. early adopters, czyli pierwszych użytkowników nowej technologii, wskazało jako powód zakupu pojazdu elektrycznego względy ekologiczne (33–45% ankietowanych wybrało tą odpowiedź), jednak wielu innych wskazywało na powody ekonomiczne, na zamiłowanie do nowych technologii, walory jazdy pojazdem elektrycznym (np. natychmiastowe przyspieszenie, czy płynna i cicha jazda) oraz większą wygodę użytkowania.

◊ Samochodem elektrycznym, który ankietowani najczęściej podawali jako swój następny zakup (23-50% odpowiedzi), okazała się bez niespodzianek Tesla Model 3, jednak wielu ankietowanych podawało również planowany zakup Nissana LEAF, Chevy Bolt, Chevy Volt, BMW i3, Tesla Model S, Tesla Model X oraz Tesla Model Y. Było tutaj sporo rozbieżności w odpowiedziach w zależności od obecnie posiadanego modelu i można było zauważyć wyraźną lojalność wobec wybranej marki.

◊ Widać duże zapotrzebowanie na pojazdy elektryczne we wszystkich segmentach, szczególnie w klasie średniej i SUV, a wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że to już niedługo:-).

◊ Mimo, że ankietowani nie potrzebują na co dzień bardzo dalekiego zasięgu, znakomita większość odpowiedzi o oczekiwania wobec ich kolejnego zakupu wskazywała pożądany zasięg na poziomie 300 km lub więcej. Naturalnie odpowiedzi były bardziej zróżnicowane w grupach właścicieli różnych pojazdów i oczekiwania właścicieli Tesli były najwyższe (co za niespodzianka:-).

◊ Z ankiet wyłania się ogromna potrzeba możliwości szybkiego ładowania pojazdów Supercharger’ami i Ładowarkami Poziomu 3.  Co ciekawe, większość ankietowanych prawie nigdy z nich nie korzysta…

◊ Z rzeczy małych i dużych ankietowani wyrażali zapotrzebowanie na  możliwość dokonywania aktualizacji oprogramowania bezprzewodowo, opcję autopilota, bezkluczykowe uruchamianie i otwieranie pojazdu, możliwość ogrzania lub schłodzenia pojazdu poprzez aplikację, możliwość sprawdzenia stanu ładowania w aplikacji i na koniec opcję napędu na cztery koła… Długa lista życzeń:-)

◊ Kierowcy pojazdów elektrycznych zdecydowanie uznają istniejącą infrastrukturę ładowania za wygodną, dostępną i niezawodną. Oczywiście widać tutaj nadal olbrzymi potencjał poprawy w każdym z tych obszarów. Odpowiedzi były bardzo zróżnicowane pomiędzy właścicielami różnych grup pojazdów.

◊ Olbrzymia większość ankietowanych posiada ładowarkę domową i najczęściej pojazdy są ładowane właśnie w domu. Tylko nieduży odsetek ankietowanych regularnie korzysta z ładowarek publicznych. Podobnie jak wcześniej, różnice zaznaczały się pomiędzy grupami pojazdów.

◊ Posiadanie samochodu elektrycznego często prowadziło do zmiany stylu jazdy na bardziej ekonomiczny oraz do większej oszczędności energii w innych obszarach życia. Podobnie jak wcześniej, różnice zaznaczały się pomiędzy grupami pojazdów.

◊ W zależności od grupy, 28–40% ankietowanych posiadało domową instalację fotowoltaiczną.

◊ Przy  pytaniu o to, które ulgi przy zakupie samochodu elektrycznego ankietowani uznawali za najbardziej atrakcyjne pojawiły się duże rozbieżności opinii. Może to oznaczać, że rządy, firmy energetyczne i producenci powinni oferować pakiet ulg chcąc pobudzić sprzedaż aut elektrycznych.

◊ Ankietowani to głównie mieszkańcy względnie niedużych miast i miasteczek, zarabiający powyżej średniej i głównie mężczyźni. Odsetek ankietowanych mieszkających z dziećmi i bez był bardzo podobny.

◊ Ciekawe pytanie o błędne stereotypy, z jakimi właściciele aut elektrycznych spotykali się rozmawiając z osobami nieposiadającymi auta elektrycznego. Ankietowani wymienili, między innymi, błędne pojęcie o zbyt długim czasie  ładowania, że są za drogie, że nie mają wystarczającego zasięgu, że są wolne i nie są ekologiczne. Tym razem różnice  w odpowiedziach zaznaczały się zarówno pomiędzy różnymi grupami pojazdów, jak i miejsca zamieszkania.

O ile wyniki tegorocznego badania w dużym stopniu pokrywają się z wynikami pierwszego raportu cleantechnica.com, to tym razem uzyskaliśmy dużo więcej ciekawych wniosków dzięki segmentacji odpowiedzi na poszczególne grupy pojazdów i regionalizację. Każdy może zapoznać się z pierwszymi 60 stronami raportu za darmo. Zachęcamy również do zakupu pełnego raportu i wspieranie tym samym naszych wysiłków w popularyzacji elektrycznej rewolucji.

Głównymi partnerami raportu byli EV-Box, T Shuttle, oraz zespół Important Media’s. Partnerami wspierającymi byli The Beam, EV Obsession oraz Low Voltage Vehicle Electrification summit.

 

Comments

comments

Tags: , , , , , , , ,


About the Author

Na co dzień pracuje w Quest pomagając narodom się porozumieć:-) Kiedy nie pracuje, pomaga innym zrozumieć dlaczego energia odnawialna jest przyszłością i jaką frajdą jest prowadzenie samochodu elektrycznego. Samozwańczy redaktor portalu cleantechnica.pl



Leave a Reply

Back to Top ↑